جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۸۰۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
شهرام‌نیا خبر داد:

عرضه کپی‌رایت 150 کتاب با موضوع شهری در فرانکفورت

مدیرعامل موسسه نشر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ارائه 150 عنوان کتاب با محوریت آموزش‌های شهروندی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خبر داد.

امیرمسعود شهرام‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره حضور موسسه نشر شهر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: امسال با برپایی دو غرفه در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت حضور داریم و در کنار مجموعه‌ای از کتاب‌ها و محصولات مکتوب نشر شهر، غرفه‌ای را نیز به معرفی باغ کتاب تهران به‌عنوان محوری‌ترین فعالیت شهرداری تهران در حوزه کتاب و کتابخوانی اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: در این غرفه‌ که 20 متر مربع مساحت دارد، با طراحی دکوراسیونی خاص که یادآور معماری باغ کتاب تهران است، بخش‌هایی از این پروژه را معرفی می‌کنیم. در بخش ارائه محصولات نشر شهر نیز 150 عنوان از کتاب‌هایی که قابلیت فروش کپی‌رایت دارند، عرضه خواهد شد.

شهرام‌نیا با بیان این که نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از هفته آینده، نهم اکتبر مصادف با 17 مهر به مدت پنج روز برپا خواهد بود، درباره 150 عنوان کتاب قابل ارائه نشر شهر در این نمایشگاه توضیح داد: حوزه تخصصی فعالیت ما در نشر شهر، فرهنگ شهروندی و آموزش مبانی شهرنشینی است و غالب محصولات ما به این حوزه اختصاص دارد.

عرضه 100 عنوان کتاب کودک و نوجوان درباره مفاهیم شهروندی

وی ادامه داد: از مجموع 150 عنوان کتابی که قرار است در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای فروش حق کپی‌رایت عرضه شود، 100 عنوان به آموزش مفاهیم شهروندی به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد؛ زیرا ما ایرانیان به دلیل قابلیت بالا در زمینه شعر، داستان و تصویرسازی حوزه کودک و نوجوان در دنیا مورد توجه هستیم.

مدیرعامل موسسه نشر شهر افزود: 50 عنوان از این مجموعه نیز کتاب بزرگسال است که موضوع تعدادی از آن‌ها عمومی است و به حوزه‌‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی اختصاص دارد و موضوع تعداد قابل توجهی از آن‌ها نیز مسائل شهروندی است.

شهرام‌نیا درباره نحوه ارائه محصولات نشر شهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت توضیح داد: این نمایشگاه محل خرید و فروش حق کپی‌رایت یا مجوز توزیع کتاب اسات و مخاطب عام چندانی ندارد؛ مگر در ساعات پایانی نمایشگاه که ناشران تک‌نسخه‌های باقیمانده از کتاب‌هایشان را به فروش می‌گذارند. در نتیجه غالب متخصصان حوزه کتاب و نشر به این نمایشگاه مراجعه می‌کنند و فرصت بسیار مناسبی برای معرفی کتاب‌ و فروش و واگذاری حق کپی‌رایت است.

وی ادامه داد: همچنین در این نمایشگاه به دنبال برقراری ارتباطاتی برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و گرفتن نمایندگی از برخی ناشران خارجی برای باغ کتاب تهران هستیم.

نپیوستن ایران به کنوانسیون کپی‌رایت به ضرر ماست

مدیرعامل موسسه نشر شهر درباره فعالیت این موسسه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال گذشته گفت: از آن‌جا که ایران هنوز به کنوانسیون بین‌المللی کپی رایت نپیوسته است، ناشران ایرانی در چنین نمایشگاهی شانس کمی برای فروش داشته‌ و دارند.

وی ادامه داد: ما نیز سال گذشته فقط به معرفی باغ کتاب تهران پرداختیم و امسال اولین سال است که به دنبال فروش کپی‌رایت کتاب‌هایمان هستیم و احتمال دارد نتوانیم فروش مناسبی داشته باشیم. ولی در حوزه ایجاد ارتباط با ناشران خارجی و عقد قراردادهای همکاری، سال گذشته اتفاقات خوبی افتاده است که امیدواریم بسیاری از آن‌ها امسال عملیاتی شود و بتوانیم امسال در باغ کتاب نتیجه این همکاری‌ها را ارائه کنیم.

شهرام‌نیا اظهار داشت: خوشبختانه امسال با توجه به فضای مثبتی که شکل گرفته و با بازگشت نگاه مثبت به ایران، امیدواریم فضای مناسب‌تری برای عرضه مجموعه محصولات ما در حوزه نشر بین‌امللی وجود داشته باشد.

با نگاه ملی به فرانکفورت می‌رویم

وی ادامه داد: خوشبختانه دوستان ما در وزارت ارشاد و انجمن ناشران نیز بسیار فعالند و نگاه مجموعه شرکت‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه فرانکفورت، یک نگاه ملی است تا بدنه نشر ما به‌صورت ملی حضوری پررنگ در این نمایشگاه داشته باشد.

این مدیر فرهنگی افزود: جلسات هماهنگی نیز با این عزیزان درحال برگزاری است تا از فرصت حضور در این نمایشگاه استفاده کرده و ارتباط بهتری با ناشران بین‌المللی برقرار کنیم.


نظر شما